Medvetenheten om klimatkrisen är stor i Sverige, vilket är glädjande. Fortfarande finns det dock väldigt mycket att göra, inte minst inom byggbranschen. Hela leverantörskedjan behöver arbeta på ett målmedvetet sätt för att möta de utmaningar som vi står inför.
Vilja och våga ställa om
För att möta samtidens stora utmaningar kopplade till hållbarhet och miljö finns det behov av att ompröva gamla branschsanningar. Vi behöver vilja och våga ställa om. Det kräver ett målmedvetet och systematiskt sätt att arbeta, i kombination med ambitiösa mål.
En förebild i det avseendet är vår partner Skanska, som bestämt sig för att vara världsledande inom hållbar utveckling – med målet att vara klimatneutrala i hela värdekedjan innan 2045.
Grund för ordentlig förändring
Skanskas miljöarbete ledde 2019 fram till lanseringen av klimatförbättrad betong, eller grön betong som det hette tidigare. Ett initiativ som ligger oss varmt om hjärtat, eftersom det är precis vad vi själva föredrar att gjuta med.
Det finns dessutom ett extra plus med klimatförbättrad betong. Den torkar så snabbt att byggtiden kan förkortas med upp till två månader.
Ingen prisfråga
Hur kommer det sig att inte fler väljer att använda sig av klimatförbättrad betong där det är möjligt?
Vi är övertygade om att kunskap spelar en stor roll. Inte bara kunskap om materialets egenskaper och hur det bäst kommer till sin rätt, även om det också är viktigt. Det finns också en föreställning om att det skulle kosta mycket mer att gjuta med klimatförbättrad betong. Det är helt enkelt inte sant. Prisskillnaden är ofta marginell, medan miljövinsterna är stora. Det kan handla om upp till 40% lägre koldioxidutsläpp.
Ett enkelt exempel: Istället för att gjuta lokalt förekommer det fortfarande att man köper in färdigfärdigproducerade stommar från exempelvis Lettland. Miljökostnaden för en sjutton ton färdiggjuten stomme som har fraktats med lastbil hela vägen till Sverige är betydande, utan att man sparar särskilt mycket i kronor och ören.
Låt oss möta framtiden tillsammans
I slutändan behöver hela leverantörskedjan arbeta på ett målmedvetet, effektivt och trovärdigt sätt för att möta klimatkrisens utmaningar. Och det gör vi bäst tillsammans.